Peter Downsbrough. Espaces entre livre et photographie

Alexander Streiberger

Abstract


 

Abstract (E): In the books of Peter Downsbrough photography occupies a central place. Oscillating between documentation and art, the photographic image connects the space-time of the book with the reality of the depicted urban space. Taking Deleuze and Guattari’s concept of the frame as a starting point, the article analyzes how Downsbrough relates the architecture of the book to the architectonic space of the city as well as to the narrative structure of film. As a significant element of the book, photography functions as an agent between the different medias, which the artist uses such as sculpture, book, film, and language.

Abstract (F):

Dans les livres de Peter Downsbrough la photographie occupe une place fondamentale. Oscillant entre document et art, relevé de l’espace et séquence temporelle, elle fait le lien entre l’expérience spatio-temporelle du livre et la réalité de l’environnement urbain où l’artiste puise ses motifs. Partant de la notion de cadre chez Deleuze et Guattari, l’article analyse de quelle façon Downsbrough met en relation l’architecture du livre avec l’espace architectural de la ville capturé dans les photographies et la structure narrative et temporelle du film. Élément constitutif du livre, la photographie a la fonction d’intermédiaire entre les divers médiums que l’artiste emploie tels que la sculpture, le livre, la photographie, le film et le langage.


Keywords


Peter Downsbrough, photographie, livre, architecture, film, cadre, espace-temps

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Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X