Fluvial Migrations: The Ethics of Comparison in Péter Forgács’s The Danube Exodus

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László Munteán

Abstract

Abstract: The Danube Exodus is a 1998 film created by Hungarian film and video artist Péter Forgács. The film consists almost entirely of amateur footage made by Hungarian Captain Nándor Andrásovits on two of his consecutive voyages on the Danube. On the first voyage, in the summer of 1939, his ship carried a group of Slovakian Jewish refugees from Bratislava to the Black Sea, from where they would continue their journey to Palestine. The next year, sailing upstream, he was tasked with taking a group of Bessarabian Germans uprooted from their homeland in the Danube Delta and relocated to Nazi-occupied Poland. Forgács’s film sets the Jewish and the German exoduses in a comparative relation to each other, challenging lingering taboos on discussing German suffering in relation to the Holocaust. This article examines the editing techniques that Forgács employs to renegotiate the distinction between victims and perpetrators through the lens of memory’s relation to identity. The article demonstrates that the ethical stance Forgács embodies in The Danube Exodus resonates with the ethics of multidirectional memory in Michael Rothberg’s sense (2009).  


Keywords: Holocaust, Bessarabian Germans, Danube, Péter Forgács, found footage, multidirectional memory 


Résumé: The Danube Exodus est un film réalisé par le cinéaste et vidéaste Péter Forgács en 1998. Il est fait presque entièrement d’images filmées par l’amateur hongrois le Capitaine Nándor Andrásovits pendant ses deux voyages consécutifs sur le Danube. Lors du premier voyage, à l’été 1939, son bateau transportait un groupe de réfugiés juifs slovènes de Bratislava à la Mer Noire, d’où ils devaient se rendre en Palestine. L’année d’après, son navire remontait le fleuve avec à son bord un groupe d’Allemands de Bessarabie déplacés de leur terre natale dans le Delta du Danube vers la Pologne occupée par les Nazis. Le film de Forgács place les deux exodes, le juif et l’allemand, dans une relation de comparaison, en s’emparant de la question longtemps taboue de la souffrance allemande au regard de l’Holocasuste. Cet article analyse les techniques de montage employées par Forgács pour repenser la distinction entre les victimes et les coupables sous l’angle de la relation de la mémoire à l’identité. Il montre que la position morale que Forgács incarne dans The Danube Exodus fait écho à l’éthique de la mémoire multidirectionnelle de Michael Rothberg (2009).  


Mots clés: Holocauste, Allemands de Bessarabie, Danube, Péter Forgács, images d’archives, mémoire multidirectionnelle 

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How to Cite
Munteán, L. (2021). Fluvial Migrations: The Ethics of Comparison in Péter Forgács’s The Danube Exodus. Image & Narrative, 22(1), 45–56. Retrieved from https://risejournal.eu/index.php/imagenarrative/article/view/2592
Section
Various Articles