The Imaginary in the Documentary Image: Chris Marker’s Level Five

Christa Blümlinger

Abstract


Abstract (E): This approach of Level Five by Chris Marker aims to grasp the theoretical status of "found" words and images, which are integrated by the filmmaker into a "semi-documentary" research, within a setting that is linked to the new media. Rather than considering them as pure documents, Marker is interested in their imaginary and discursive dimension. He integrates them into fragmentary writing that one could compare to modern forms of litterature and historiography. Thus, the word "Okinawa" is the starting point of the research of a name, a discourse, an iconography and a myth. In the film, the discourse on the deaths refers to rituals of remembrance and repression ; the images take the corresponding form of this labour: repetition and stoppage. For Marker the term «archeology» takes its foucauldian dimension, in the sense that it considers facts of discourse (and of images) not as documents, but rather as monuments.
Abstract (F): Cette approche de Level Five de Chris Marker voudrait saisir le statut théorique des mots et des images "trouvées" que le cinéaste intègre dans une recherche "semi-documentaire", à l'intérieur d'un dispositif lié aux nouveaux médias. Plutôt que de les considérer comme purs documents, Marker s'intéresse à leur dimension imaginaire et discursive. Il les intègre dans une écriture fragmentaire comparable aux formes modernes de littérature et d'historiographie. Ainsi le mot "Okinawa" est-il à l'origine d'une recherche de nom, de discours, d'iconographie et de mythe. Dans le film, le discours sur les morts se réfère aux rituels du souvenir et du refoulement ; dans l'analyse du film, les images prennent la forme correspondante de ce travail : la répétition et l'arrêt. Chez Marker, la notion d'archéologie prend sa dimension foucaldienne, dans la mesure où il considère les faits de discours (et d'images) non point comme documents, mais comme monuments.

Keywords


archive, documentary, essay, archeology of the gaze, historicity of images, archival art film, migration of images

Full Text:

PDF


Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X